"Uppsök läkare, du kan vara nära döden!"

Jag börjar bli lite orolig för att Nellie kanske blivit sjuk? Eller så är det (i bästa fall) bara jag som är extra orolig nu när jag själv är sjuk...
Hon har sovit extra långa stunder, både igår och idag. Och nu sista gången hann jag inte mer än byta blöja på henne, smörja in hennes goa kinder och ta tempen på henne...sedan somnade hon om.
Kanske är hon helt enkelt bara lite extra trött?!

Att ringa till sjukvårdsrådgivningen är det inte tal om i alla fall...vad man än har för symtom när man ringer dit så säger den så klokt utbildade sköterskan i telefonen "Ni måste genast bege er till sjukhus!".

När jag väntade Nellie, tidigt i graviditeten, och var lite orolig på grund av några symtom ringde jag dem - jag blev rådgiven att omedelbart söka läkare - hon misstänkte att jag hade havandeskapsförgiftning. Jag ifrågasatte detta, eftersom att det var så tidigt i graviditeten...och jag visste att det enda botmedlet för att bli frisk ifrån det är att förlösas - och det var omöjligt i det tidiga stadiet. Hennes tröst var "Jag hoppas verkligen att det ska gå bra". Uppsökte läkare och det var absolut ingenting allvarligt!

När Nellie var förkyld för ett tag sedan och hade en hemsk hosta var jag lite orolig för hon lät så rosslig när hon andades. Jag tog tempen som visade 37 grader om jag inte minns fel...
Ringde sjukvårdsrådgivningen och fick givetvis höra "Ni måste bege er till sjukhus med henne". Jag frågade om vi kunde vänta och se hur natten blev, och göra ett läkarbesök dagen efter, klockan var strax efter 23 när jag ringde. Hon avrådde mig från att vänta och var bestämd med att tempen var på tok för hög och flickan måste undersökas!
På sjukhuset skrattade nästan läkaren åt oss över att vi sökte med ett barn med 37 i temp - fullt normalt! Orolig bör man bli när den är närmare 39...

Jag kanske borde söka extrajobb på 1177 efter min mammaledighet?! Det verkar ju inte krävas varken utbildning eller kunskap, allt man ska kunna säga är "Uppsök genast läkare" "Ta er omedelbart till sjukhus" och stressa upp den stackars patienten i telefonen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0