Intressant läsning, ett och annat gott råd

Dagen har hittills, sedan jag gick upp alltså, haft ett mycket behagligt tempo. Jag har spenderat tid i soffan där jag läst lite tidningar, "Föräldrar & Barn" och "Mama". Man får en del vettig information faktiskt, och ett och annat råd man kanske har nytta av en dag.

Läste precis en artikel om en trebarnsfamilj som gick i väntan och längtan efter sitt fjräde barn, lille Melker. 6 dagar innan beräknat förlossningsdatum kände mamman oro över att sparkarna avtog, och trots att hon klappade, tryckte och puttade på magen fick hon ingen respons inifrån.
Det visade sig vid undersökningen på Varbergs förlossningsavdelning samma eftermiddag/kväll att Melker hade dött i magen. 6 dagar innan beräknad födsel...fy, det är ju verkligen en tid då man tar för givet att allt ska gå bra.
Det värsta av allt måste nog ha varit att strax därpå startade värkarna, vilket inte gav kvinnan något annat alternativ än att föda fram den lilla varelsen.
Hemsk läsning, men vacker berättelse av två otroligt starka föräldrar - som faktiskt nu fått ytterligare en liten bebis.

Jag har också läst ett stort repotage om amning. Jag är ju lite delad i det ämnet och vet inte riktigt vad jag vill... Var lite spännande, och faktiskt kanske bra, att läsa det repotaget. Där togs myter upp, vad är egentligen sant och falskt gällande amning? Och är man en sämre förälder om man avstår från att amma sitt barn? Jag vet att många tycker och tänker starkt kring detta, därför tänker jag inte dra igång någon debatt här.
Jag tycker ingenting om saken - bara att det är upp till var och en!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0